OSS Ofte stilte spørsmål

Det er noe nytt at du bestiller brillene direkte fra sliperiet. Derfor har vi samlet de vanligste spørsmålene på denne siden.

Spørsmål

Svar

Hva inngår i prisen?

I prisen inngår brilleinnfatningen, selve glassene, sliping, montering og portoen fra m til deg. Hva du betaler avhenger av hvilken innfatning du velger og hva slags glass.

Opp

Hva er leveringstiden for et par ferdige briller?

Fra vi har mottatt bestillingen og brilleseddelen din tar det to uker før du får brillene dine.

Opp

Hvilken risiko løper jeg ved å bestille over nettet?

Bestiller du noen innfatninger hjem på prøve er det ikke kjøpetvang, og returportoen er betalt. Bestiller du deretter briller, og du ikke skulle være fornøyd - uansett årsak - er det bare å sende brillene tilbake. Kostnaden for deg blir da portoen for å returnere brillene til oss. Husk at vi sliper glassene for at de skal passe akkurat til øynene dine. De passer ikke for noen andre. Grunnen til at vi gir så sjenerøse vilkår er at de aller fleste er fornøyde og beholder brillene sine.

Opp

Kan dere slipe nye glass til den gamle innfatningen min?

Dessverre - vi har ingen mulighet til å ta ansvar for innfatninger som sendes til oss. Det er også vanskelig å tilpasse dem til vår produksjon. Derfor må vi dessverre si nei til å slipe glass for gamle innfatninger.

Opp

Optikeren min vil ikke utlevere synstesten min! Hva gjør jeg?

Det er nettopp det: Det er DINE verdier. Ifølge lovverket er optikeren pliktig til straks å utlevere fullstendige opplysninger fra din journal til deg. Skulle det mangle verdier, har ikke optikeren ført journalen korrekt. Forklar optikeren at du etter pasientjournalloven har selvsagt rett til disse opplysningene. Skulle du mot formodning ikke få ut opplysningene likevel, så skriv en klage til myndighetene.

Opp

Øyelegen min har ikke alle verdiene mine! Hvorfor ikke?

Det kan stemme. Øyelegens jobb er jo å undersøke og behandle sykdommer i øyet. Som et ledd i dette prøver øyelegen kanskje ut noen glass som kan lette problemet. Men øyelegen har da ikke gjort noen eksakt synsundersøkelse med tanke på briller. Derfor har han ingen eksakte verdier å utlevere.

Opp

Jeg har gjort flere synstester, og fått brillesedler med ulike verdier.

Øyet er et mykt organ. Det kan også bli ulike verdier, basert på om man er trett eller opplagt. Dessuten kan synsfeilen være svært ulik på venstre og høyre øye. Optikeren kan prøve å "balansere" resultatet litt, for at brillene skal kjennes gode ut. Det er et spørsmål om skjønn: Ulike fagfolk kan vurdere synstesten forskjellig.

Opp

Jeg vet hva tallene for kontaktlinsene mine er - kan jeg bruke dem?

Nei - kontaktlinser som ligger på øyet trenger en annen styrke enn brilleglass som befinner seg et stykke fra øyet. Ofte ser man også bort fra mindre brytningsfeil når man lager kontaktlinser. Slike brytningsfeil tar man hensyn til når man lager briller.

Opp

Kan dere også slipe briller med ekstreme verdier?

Vi må avstå fra å lage briller for høye verdier eller briller for sterk astigmatisme. For mer informasjon: Kontakt kundetjenesten vår.

Opp

Sliper dere prismeglass?

Nei, vi sliper ikke prismeglass.

Opp

Kan jeg bestille briller uten styrke?

Ja, det kan du. I samband med bestillingen velger du alternativet "Plane glass uten styrker".

Opp

Hva betyr "mekkebriller", og hva gjør jeg hvis jeg ønsker å bestille slike briller?

"Mekkebriller." Noen ganger er det nyttig å ha i bakhånd et par briller med ekstra sterk lesestyrke. Disse kan være gode å ha når du skal skru ut små skruer, sy sting eller gjøre annet presisjonsarbeid. Merk deg at slike briller lar deg se ekstra godt på kort hold. De kan ikke brukes til å se godt på lang avstand. Ønsker du å bestille brillene, kan du krysse av "glass for nært hold" og angi i kommentarfeltet at det er “mekkestyrken” du ønsker.

Opp

Jeg finner ingen barneinnfatninger?

Nei, det er riktig. Vi lager ingen briller til barn. Vi leverer til tenåringer fra og med 13-årsalderen, men tilbyr ingen spesielle små brillemodeller.

Opp

Kan man bestille solbriller med styrke?

Javisst. Alle innfatningene våre kan kombineres med solbrilleglass, og vi tilbyr flere ulike varianter. Alle beskytter naturligvis både mot sollys og uv-stråling.

Våre klassiske solbrilleglass er 80 % brunfarget. De gir 100 prosents UVA- og UVB-beskyttelse.

De polariserende glassene våre tar bort reflekser i snø, vann og våt asfalt, Fås i alternativene klassisk mørkegrønn, mørk grå, lys grå eller brun. Polariserende solbrilleglass hindrer alt lys som reflekteres fra en vannrett flate som ellers blender,og er dermed som skapt for ulike slags utendørsaktiviteter som ski og båt. Hvilket er svært behagelig for øynene. Polariserende glass er det mest behagelige alternativet til øynene dine og det beste du kan velge om du skal kjøre bil og sola skinner. Kombineres alltid med antirefleksbehandling. Klassisk mørkegrønn innfarging.

Smarte fotokromatiske glass er den beste løsningen for deg som alltid har brillene på, men vil slippe å bytte til et par separate solbriller bare for at solen kikker fram. Smarte fotokromatiske glass reagerer på UV-lyset og blir mørkere jo sterkere lyset er. Og tvert imot: Når du går innendørs blir glassene lyse igjen. Krystallene i glasset gir en brunfarget tone fra 4 % til 75 %, avhengig av UV-lysets styrke. Er du oppe i Alpene skal du ikke bli overrasket dersom de fotokromatiske glassene blir mørkere selv om det er overskyet, for i slike høyder er UV-strålingen alltid svært intens.

Opp

Hva betyr pupillavstand?

Det er avstanden mellom pupillene målt i millimeter. Når du leser, eller kikker på noe som befinner seg svært nær, vris øynene litt inn mot hverandre. Pupillavstanden minsker med noen millimeter. Derfor angis to verdier, en for lang avstand og en for nær - for eksempel 62/59.

Opp

Hvordan kan det bli så utrolig billig?

Vi har tatt bort alle mellomledd, har ingen dyre butikklokaler og du gjør selv en del av jobben. Design og kvalitet er derimot akkurat som hos optikeren. Det har hundretusenvis av kunder allerede oppdaget.

Opp

Hvordan betaler jeg?

Med de nye brillene dine følger en faktura. Betalingen må være Favoptic i hende innen 14 dager. Har vi ikke fått betalingen, sender vi ut en påminnelse. Da må vi ta en avgift på 50 kroner.

Opp

Jeg har flere spørsmål - hvordan kommer jeg i kontakt med dere?

Det enkleste er å sende en epost til support@favoptic.no eller kundestøttetelefonen vår i kontortiden. Tel: 21 62 88 70

Opp