Brillene har en lang historie, både som hjelperedskap og som trendriktig tilbehør. På 1200-tallet, før brillene ble oppfunnet, trodde man at et kuøye i en snor rundt halsen ville forbedre synet. På 1500-tallet, da spredningen av bøker begynte, kunne man kjøpe lesebriller på gaten. Svakere glass til ham og sterkere glass til henne var det som gjaldt – ettersom kvinner ble ansett å ha svakere syn. På 1700-talet ble briller forbundet med lærdom. Spanias kong Philip V, som ikke ville framstå som dum, bar briller med innfatninger laget av skilpaddeskall enda han ikke trengte dem. Også hans kone og hennes fem hundre hoffdamer bar samme slags briller. Det var et syn som gjorde briller til høyeste mote. Ennå i dag forbindes skilpaddeinnfatninger med en intellektuell look.

Historien om Favoptic er ikke fullt så lang. Nettbutikken ble lansert i 2001 av Carl Erik Eriksson, en ekte entreprenørsjel som egentlig er barnekirurg.

– Helst ville jeg gjøre begge deler. Men kirurgi, det er som å spille piano. Man må praktisere ferdigheten sin flere timer hver dag. Til slutt strakk ikke tiden til, og entreprenøren vant.

Sammen med kollegaen Joakim Santesson startet Carl Erik Eriksson et foretak med legemottak for bedriftshelsetjenesten som forretningsidé. Der ble frøet sådd til det som i dag er Favoptic.
– Ja, kundeforetaket begynte å undre seg over kostnadene for terminalbriller. Vi kikket på det og startet butikkjeden Synpunkten. Med lørdagsåpent og lave priser var vi en torn i øyet på konkurrentene, som hadde samme innstilling til synsfeil som til insulin: Trengte noe å korrigeres skulle det være vanskelig tilgjengelig og reseptbelagt. Etter en stund kjøpte jeg ut Joakim, og etter ytterligere noen år solgte jeg Synpunkten. Men tanken på at det burde gå an å distribuere briller effektivt på nettet hadde slått rot.

Sine første egne briller skaffet Carl Erik Eriksson seg da han var drøyt førti. Da rakk armene plutselig ikke til lenger, som man pleier å si når behovet for lesebriller dukker opp. Etter hvert trengtes også et par progressive briller.
– Mine første progressive laget jeg selv. Jeg visste jo nøyaktig hvordan man skulle gjøre det. Men de kjentes kunstige, alt begynte å vaie og svaie. Så jeg brukte dem ikke. Men så mistet jeg lesebrillene mine, og begynte å bruke de progressive. Det tok om lag en uke før hjernen fattet hvordan de fungerte. Og det er jo slik det er med progressive glass, det handler mye mer om hjernens tolkning enn om optikken i linsa. Så man må gi de progressive glassene litt tid.

Siden starten i 2001 har Favoptics salg stadig økt. I dag har man flere hundre tusen kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Tyskland. Med den nyeste digitalstyrte slipeteknikken kan glass i dag slipes mer nøyaktig, mer effektivt og med en individuelt, optimalt utformet sliping. De bestillingene som Favoptics kunder selv gjør på nettet går direkte fra hjemmesiden til sliperiet. Når brillene er klare, sendes de hjem til kunden. Gjennom at brillene verken passerer grossister eller optikerbutikker kan Favoptic tilby kundene briller til svært fordelaktige priser. Alt på bare et par dager. Nettet må være selve fundamentet for Favoptics suksesshistorie, men for foretakets utvikling er den personlige kontakten av største betydning.
– Ja, å sitte rundt et bord og diskutere framtiden, trender, nye konsepter og nye teknikker er uvanlig viktig. Det er da det virkelig kan komme fram noe nytt.

I dag tilbringer Carl Erik Eriksson om lag halve året på reisefot, med Europa, Østen og USA som destinasjoner (alltid med minst et par reservebriller i håndbagasjen). Men helst skulle han ha reist mindre og fått mer tid til å seile på den svenske vestkysten og vandre i fjellene.

Favoptic lanserer en forretningsmodell der kundene fritt får låne hjem innfatninger, og siden bestiller uten å betale før de har bestemt seg for å beholde sine ferdige briller. Det forutsetter et effektivt postsystem. Med sin nåværende forretningsmodell kommer Favoptic i tida framover til å satse på ekspansjon i Europa nord for Alpene.
– Her finnes en stor motebevissthet, en kvalitetsbevissthet og en mangel på prisgunstige briller. Det siste er et problem som altså snart kommer til å være korrigert.

Foretaksinformasjon:


Favoptic Glasögondirekt Sverige AB NUF
Org nr: 986 942 653
Momsnr: 986 942 653 MVA
Fakturaadresse:
Favoptic Glasögondriekt Sverige AB NUF
C/o Mainpartner AS
Postboks 3035 Elisenberg
0207 Oslo

Timeline

Våren 2001
Januar 2001 begynte Carl Erik Eriksson å selge briller over nettet, via nettstedet www.glasogondirekt.com. Våren 2005 skjøt eksporten skikkelig fart og man bytter navn til det mer internasjonalt gangbare www.favoptic.no.

Sommeren 2005
Favoptic etablerer datterselskap i Norge og introduserer polariserende glass for både enkelslipte og progressive briller. Perfekt på sjøen og ved bilkjøring.

Desember 2005
Nå introduseres Favoptic Office, moderne terminalglass for alle som arbeider ved en dataskjerm.

Våren 2006
Favoptic tilbyr nå mulighet til synsundersøkelse i Stockholm og Göteborg.

Juni 2007
Innfatning nummer én million sendes ut.

Juni 2008
Et spesialutviklet glass for "wraparoundinnfatning" introduseres.

August 2008
Favoptic lanseres i Tyskland.

August 2009
Favoptic deltar i Stockholm Fashion Week.

August 2009
Lanserer Favoptic Personal Print™.

August 2010
Favoptic deltar på Stockholm Fashion Week.
Pressevisning på Grand hotell.

April 2011
Favoptic lanserer en egenutviklet makeup-innfatning.

August 2011
Favoptic deltar på Stockholm Fashion Week.
Pressevisning på Grand hotell.

Mai 2013
Nå lanserer Favoptic en brilleinnfatning som er laget av resirkulerte PET-flasker.

Mai 2013
Favoptic har lansert et helt nytt verktøy som gjør det mulig å prøve innfatninger direkte på Favoptics nettside. Du laster bare opp et bilde av deg selv, og kan siden prøve de innfatningene som passer deg best.

August 2014
Favoptic deltar i Stockholm Fashion Week. Høstens innfatningnyheter presenteres på Grand Hotel.

Oktober 2015 Favoptic begynner å selge kontaktlinser i Norge.